top of page
  • Pallagi Alexandra

Élvezet és mértéktartás - így együnk karácsonykor

Az ünnepek mindig összehozzák a családot, de mind közül talán a karácsony az, amikor az együtt töltött idő mellett a közös étkezés kapja a legnagyobb szerepet. Ebben az időszakban sokan, sokféle okból esünk a mértéktelen evés csapdájába. De nagyon fontos, hogy ne veszítsük el a kontrollt, az ünnep nem jelenti azt, hogy be kell pótolni az év elmaradásait vagy épp a „Nyárra lefogyok!” újévi fogadalom előtt még utoljára meg kell enni mindent, amit később megvonunk magunktól.


Fontos, hogy élvezzük az ételeket, a közösen eltöltött étkezés örömmel töltsön el, ugyanakkor legyünk mértéktartóak, így nem fogjuk feltétlenül pluszkilókkal zárni az ünnepi időszakot.

Hoztam nektek néhány tippet, ami segítséget nyújthat ebben.


  • Minden ételt megkóstolhatunk, a lényeg a mértékletesség. Mindenből kisebb adagot szedjünk, így az összekalóriabevitel nem lesz több, mintha egy ételből ennénk meg egy normál adagot.


  • Ne feledkezzünk meg a zöldségekről, a bennük található rostok hozzájárulnak a teltségérzet kialakításához/fenntartásához és energiatartalmuk is alacsony.


  • A bő zsírban sült, rántott ételek helyett válasszuk a natúr húsokat. Ez a köretnél is fontos szempont, a sült burgonya helyett kedvezőbb változat a párolt rizs, petrezselymes burgonya, párolt zöldség.


  • Amennyiben lehetőségünk van, készítsük a rántott ételeket, burgonyát sütőben vagy Airfryer segítségével, így a felhasznált olaj mennyisége csökken, ami az energiatartalom csökkenésével jár együtt.


  • Tartsunk szünetet a fogások között.


  • Figyeljünk a megfelelő folyadékfogyasztásra, ezzel az emésztési folyamatokat is segíteni fogjuk. Fontos azonban megjegyezni, hogy ne cukros üdítőkkel oltsuk a szomjunkat. Egy deciliter üdítő 40-60 kalória között mozog, ha ezt is hozzáadjuk az elfogyasztott ételekhez, akkor könnyen túlszárnyaljuk a javasolt kalóriabevitelt és más, értékes tápanyagok elől vesszük el a helyet.


  • Ha éhesnek érezzük magunkat, előbb igyunk egy pohár vizet, ugyanis a szomjúságérzetet gyakran keverjük az éhségérzettel és folyadékfogyasztás helyett eszünk valamit.


  • Lehetőség szerint a könnyedebb desszerteket részesítsük előnyben (gyümölcsös, túrós sütemények), ne a vajkrémes, tejszínes édességeket.


  • Holnap is lesz nap – ne akarjunk mindent egyszerre elfogyasztani.


  • Természetesen a mozgás is fontos! Igyekezzünk beiktatni egy kis kocogást, otthon végezhető tornát. De azzal is sokat tehetünk az egészségünkért, ha sétálunk egyet a gyerekekkel, házi kedvenccel.


Ha mégis lesz olyan nap, ahol kicsit túlzásba esünk, akkor a következő nap igyekezzünk jobban odafigyelni, betartani a fenti javaslatokat, DE semmiképp ne folyamodjunk drasztikus módszerekhez, mert ezek többet árthatnak az egészségünknek, mint amennyit használnak.

bottom of page