top of page
  • Tóth Renátó

Téli lehangoltság megjelenése, okai és ellenszerei

Télen gyakrabban érzed magad kedvtelennek, fáradtnak? Nehezebben veszed rá magad a napi teendőidre? Úgy érzed az érdeklődésed megcsappan a tél bekövetkeztével? Előfordulhat, hogy ezek a jelek arra utalnak, hogy megtapasztaltad már magadon a téli lehangoltságot.

Közbeszédben gyakran hallhatunk és olvashatunk a tél közeledtével a téli depresszióról, ami ilyen kontextusban sokkal inkább egyfajta lehangoltságot jelent mintsem a klinikai értelemben vett depressziót, hiszen ebben az állapotban a személy képes ellátni a mindennapi tevékenységeit, feladatait ellentétben az egészségügyi értelemben diagnosztizált depresszióval.


Ennek a jelenségnek több oka is lehet, de mielőtt ezeket részletesebben kifejteném, fontos tisztázni, hogy mit is jelent valójában a téli lehangoltság, illetve, hogy milyen jelei lehetnek a megjelenésének. Ebben az esetben sokkal fáradékonyabbnak érzi magát az egyén, negatív értelemben megváltozik a kedélyállapota és kedvtelenséget is tapasztalhat magán. Mindemellett jelentkezhet túlzott igény az alvásra, étvágytalanság vagy akár ingerlékenység is.

Összefoglalóan tehát a téli lehangoltság egy olyan állapot, amely leggyakrabban szomorúbb hangulattal, energiahiánnyal és érdektelenséggel társul.

A téli lehangoltság okai mögött többtényezős háttér húzódik meg:

  • Földrajzi elhelyezkedés

Azokban az országokban, amelyekben a földrajzi elhelyezkedésükből adódóan a téli évszakra fényhiány jellemző, sokkal több személy tapasztalhatja magán ezt a lehangolt állapotot (pl. skandináv országokban a populáció negyedét érinti, míg a trópusi országokban ismeretlen ez a jelenség). Ennek az az oka, hogy a szervezetre a fényhiány olyan hatással van, ami negatív irányba befolyásolhatja az ember kedélyállapotát.


  • Szervezetben végbemenő biológiai és kémiai változások

Nem megfelelő mennyiségű napsütés hatására csökkenhet a szerveztünkben a D-vitamin szintünk, amely negatívan befolyásolja a szerotonin („boldogsághormon”) termelődését is. Ellentétben a melatonin szinttel, amely az alvással van összefüggésben és fényhiánynak köszönhetően szervezetünkben ez a hormontermelődés megnőhet, ami fokozott aluszékonyságot okozhat.


  • Biológiai óra megváltozása

Amikor az időjárás borúsabb és kevesebb a napsütéses időszak akkor megváltozik a biológiai óránk és ez a belső egyensúlybomlás is okozhat kedélyállapot romlást.


  • Stresszkezelés, reziliencia, negatív gondolatok

Azok a személyek, akik a stresszkeltő szituációkkal nehezebben tudnak megküzdeni, valamint gyakrabban tapasztalják meg magukon a szorongás a jeleit, sebezhetőbbek a téli depresszió kialakulását illetően. Továbbá, akiknél negatív gondolatok társulnak a téli évszakhoz náluk is nagyobb a rizikófaktor a lehangolt kedélyállapot megjelenésére.


Számos egyszerűnek tűnő mindennapi tevékenység, aktivitás segíthet azonban megelőzni a téli lehangoltságot.

Az egyik legjobb ellenszer a testmozgás. A hideg idő ellenére is rengeteg olyan lehetőség van, amely során biztosítani tudjuk a megfelelő mennyiségű mozgást a szerveztünk számára. Gondoljunk csak az aktualitásokra, sok olyan karácsonyi program van, amelyek szabadtéren kerülnek megrendezésre (pl. karácsonyi vásárok, gasztro programok, koncertek, korcsolyázás, stb.) és kielégítik az alapvető szükségleteinket a fizikai aktivitást illetően is. Nem utolsó sorban a mozgás hatására endorfin szabadul fel a szervezetünkben, ami az örömérzéséért is felelős hormon. Az előző sorokban is sok szó esett már a hormonokról, az alábbi ábrán egy kis segítség, hogy négy alapvető hormon felszabadulásáért mit tehetünk, amely egyértelműen hozzájárul a mentális jóllétünkhöz és megvéd a téli lehangoltság ellen.



Ez az ábra is jól szemlélteti, hogy miért is fontos időt szánnunk magunkra és milyen jótékony hatással van ez a belső egyensúlyunkra, lelkiállapotunkra. A karácsony lehetőség a kikapcsolódásra és fontos, hogy

valóban legyen mindennap olyan időszak, amikor önmagunkkal foglalkozunk, olyan tevékenységeket végzünk, ami számunkra örömet okoz.

Ilyen lehet például a zenehallgatás, időtöltés a családdal, barátokkal, kutyasétáltatás, meditáció és/vagy jóga, stb. Az év ezen szakaszában hangsúlyosabbá válik az adakozás, mások segítése, amennyiben van erre lehetőségünk érdemes megtenni ezeket a jó cselekedeteket, hiszen ilyen helyzetben kissé perspektívát váltunk és máshogy tekintünk a saját nehézségeinkre, ha nálunk nehezebb sorsú emberekkel találkozunk. A karácsonyi időszak nem mindig a kikapcsolódásról és a lelassulásról szól, viszont az rajtunk múlik, hogy tekintünk a készülődésre (sütés, főzés) és a házimunkára. Próbáljuk megtalálni ezeknél a tevékenységeknél is az élvezetet és tudatosan jelen lenni, megélni a valóságot a cselekedeteink közben. Ebben lehet segítségünkre a mindfulness szemlélete, amiről korábbi cikkünkben bővebben is olvashatsz. Végül, bátran merjünk segítséget kérni, amikor már úgy érezzük ezek a dolgok nem segítenek és saját erőből nem vagyunk képesek megbirkózni a problémáinkkal, a DokiApp pszichológus csapata mindenki számára elérhető.

bottom of page